8 tips for å drive en vellykket nettbutikk

Det kreves hardt arbeid for å drive en vellykket nettbutikk. Det er derfor viktig at du investerer tid og ressurser målrettet når du skal markedsføre produktene dine på nettet. Noe av det aller viktigste du kan gjøre, er å gå gjennom budsjettet og planlegge hvordan du vil bruke tid og penger slik at du kan lage en økonomisk oversikt. Men en økonomisk oversikt er ikke nok. Les videre i artikkelen og få de neste 7 gode tipsene for hvordan du får en suksessfull nettbutikk.

Skap et stort nettverk

Det er utrolig verdifullt å opprette et stort nettverk. Ta kontakt med folk som kan bidra til å markedsføre virksomheten din, og tenk på hvordan du kan bidra til å markedsføre dem. Det kan lønne seg bl.a. å jobbe med journalister, tilknyttede markedsførere og sponsorer.

Se på din egen kompetanse

Se på hvilken kjernekompetanse du har, og sørg for å sette bort resten. Hvis du skal ta noen nye bilder av produktene dine, kan det for eksempel være en god idé å leie inn en fotograf i stedet for å prøve å gjøre det selv. Husk at kundene dine har mange andre steder de kan gå, og derfor er det viktig at du bruker tiden din der det gir mest mening for virksomheten din.

Gjør deg kjent med markedsføring

Det er viktig å gjøre deg kjent med alle prosessene rundt markedsføring. Inkludert kampanjesporing, hvordan man måler markedsføring og muligheter ved hjelp av Google Analytics.

Kom i gang med markedsføring med en gang

Kom i gang med Googles markedsføringsverktøy, både Google Adwords og Googles søkemotoroptimalisering. Samtidig bør det også være fokus på e-postmarkedsføring, noe du bør komme i gang med så snart du har ca. 100 mottakere.

Avhengig av hvilken type markedsføring du bestemmer deg for, så kan det fylle mye i budsjettet. Det er ikke alltid man har de økonomiske ressursene i starten, og derfor kan det være nødvendig å søke om et lån. Det er mange muligheter til å ta opp et forbrukslån på nettet, og du bør derfor benytte deg av en god sammenligningstjeneste. Se Matchbanker for mer informasjon, og få hjelp til å finne den beste løsningen for deg.

Bruk media

Bruk media for å gjøre deg synlig. Det kan både være til nytte for nettbutikken på kort sikt i form av rask omsetning, men også for å skape lenker som blir viktige når det gjelder søkemotoroptimalisering.

Tenk i nisjeprodukter

Når du skal starte en nettbutikk, er det smart å undersøke hvor stort det totale markedet er for produktet du selger. Dermed kan du finne ut om det lønner seg å investere i dette produktet eller ikke. Hvis du for eksempel vil undersøke hvordan din bedrift eller et produkt vil kunne prestere i et nytt marked, kan du med fordel starte med å gjøre markedsanalyse gjennom desk research eller statistiske undersøkelser. På den måten kan du raskt finne ut om det er et behov for produktet ditt på markedet.

Finn gode partnere

Hvis du vil ha den beste nettbutikken på nettet, må du gå sammen med dyktige fagpersoner som utviklere, leverandører, grafiske designere og andre mennesker som har noe med nettbutikken å gjøre. For å være sikker på at du ansetter kompetente personer til teamet ditt, må du alltid be om å få tilsendt noen tidligere eksempler på arbeidet deres før du tar din beslutning. Det gir deg en mulighet til å se om personen har den proffe kompetansen du leter etter.

Du skal også huske å ikke se deg blind på utdannelse når du ser etter nye medarbeidere og samarbeidspartnere. Det finnes mange eksempler på suksessfulle entrepenører uten noen som helst form for økonomisk eller formell utdanning. Et eksempel er grunnleggeren av HTS, Hans Christian Torgersen. Les artikkel om ham, du vil garantert få ekstra inspirasjon og enda mer innsikt i hva som trengs for å bli en fremgangsrik gründer.