Tenk på farger når du lager en logo – det kan bety at man går fra fiasko til suksess
Psykologien rundt hvilken betydning farger har er helt fascinerende, og de spiller en viktig rolle i varemerkebyggingen, uansett om man vil lage en symbolsk logo eller en logo basert på ord eller navn. Man bruker farger som spiller på følelser og drifter, mens de også kan formidle tema, egenskap eller si noe om ideen bak logoen. Det er mange mulige måter å gå fram på når man skal lage en logo, men i denne artikkelen skal vi se på de som tar for seg fargevalg.
I følge et designbyrå som lager logoer til andre firmaer av teknikkene er å bruke fargehjulet, som er et viktig verktøy for å kombinere farger. For å finne ut hva som fungerer best, i mange situasjoner når man maler eller velger ut farger til klær, men også når det gjelder når man skal lage en logo. Det er enkelt å sette fargene i et system, slik at man også lettere kan se hvilke farger som hører til hvor.
Fargehjulet
- Primær som er blått, gult og rødt
- Sekundær som er oransje, fiolett og grønt
- Tertiær som er blandinger av de to
Sekundærfargene lages ved å kombinere primærfargene, mens tertiærfargene skapes ved å blande primær med sekundær, eller to sekundærfarger.
Med farger kan man skape rolig atmosfære, harmoni eller spennende samspill dersom man bruker dem riktig. Utfyllende farger som står ovenfor hverandre på hjulet skaper den rolige atmosfæren, harmoni skapes av å kombinere farger man finner ved siden av hverandre på hjulet, mens spennende samspill kan oppstå ved å bruke farger som står ovenfor hverandre i trekant eller firkant. Man kan også bruke en såkalt ”split-complementary” kombinasjon hvor man bruker to tilstøtende farger sammen med primærfargen.
Vær varsom med fargevalget
Mange av fargene harmonerer, men det krever et trenet øye for å lage en suksessfull logo som vil skinne som en sol i mange år. Ulike farger bør for eksempel ikke brukes i like store mengder. Komplementære farger kan bli for intense om de brukes flittig, mens harmoniske fargevalg har motsatt effekt, de mangler rett og slett kontrast. Derfor kan det være lurt å bruke en dominant farge og bruke andre utfyllende farger til. Triadiske farger er for eksempel med levende selv om det er tryggere å gå for en delvis komplementær variant om man ikke er en ekspert på området. Rektangulære fargesammensetninger kan være mangfoldige fordi man får en ekstra farge å spille på, men det er viktig å balansere det mellom relativt varme og kalde farger.
Farger og stemning
Valget av farger på paletten kan virkelig gjøre logoen til en suksess eller også en total fiasko. Det er ofte helt enkle estetiske årsaker til det. For å si det enkelt, så gir ofte varme farger, slik som gult og rødt, både energi og glede. Kalde farger, som grønt og blått, kan være mer reserverte og kommuniserer fred og ro. Dette er svært viktig i varemerkebygging, praktisk sett fordi man skiller seg ut, men på et følelsesmessig plan, fordi det sier noe om hvordan lesere eller kunder føler seg når de ser på det. Det er smart fordi det kan påvirke kunder til ubevisst å handle mer.

Svart og hvitt
Det er lett å glemme at ikoniske logodesign kun består av fargene svart og hvitt, helt monokrome farger som aldri går av moten. Ta for eksempel WWF, YingYang, Woolmark også videre. De to skaper sterke kontraster som passer fantastisk når de er riktig tilpasset. Det er ikke uvanlig at man vil ha en monokrom versjon av logoen sin, som skal pryde andre applikasjoner. Farger kan formidle et tema, men kanskje kan den fargeløse versjonen formidle like mye som logoen med farger.
Det er mange måter å bruke farger på for å lage en suksessrik logo. Det er mange muligheter, men også mange fallgruver. Man kan bruke fargehjulet for å bli kjent med fargene og hvordan de fungerer sammen. Det er ikke lurt å bruke for kontrastfylte farger, og heller ikke like mye av mange farger i samme sjanger. Det kan likevel være lurt å prøve å lage logoen i helt monokrome farger, for eksempel hvitt og svart. Disse skaper et fantastisk uttrykk som både vekker oppmerksomhet og følelser.
Leave A Comment?