Nøkkelord er fundamentet for alt som skjer i SEO-verdenen. Nøkkelordet, eller søkeordet om du vil, er frasen eller ordet brukeren søker etter i søkemotoren for å finne nettsiden din. Nøkkelordene kan grupperes ut fra mange variabler, men en av de mest grunnleggende er nøkkelord og «long tail»-nøkkelord. Her vil vi vise deg hvordan du enkelt og effektivt finner vinnerne blant «long tail»-nøkkelordene!
Hva er et «long tail»- nøkkelord?
Et «long tail»-nøkkelord er ganske enkelt en søkefrase som er uvanlig langt, og ofte ikke veldig mye trafikk på, sammenlignet med vanlige nøkkelord. La oss bruke et eksempel. Si du eier nettstedetKredittkort.nu. Nettstedet er et affiliate-nettsted som promoterer kredittkort til norske brukere. Det viktigste søkeordet er da naturligvis «kredittkort». «Kredittkort» er imidlertid et søkeord som svært mange forsøker å rangere på, og det er derfor ditto vanskelig å nå opp i søkeresultatene slik at man får trafikk som ønsket. Å nå opp i topp 3, vil kreve mye tid og mye arbeid. I mellomtiden vil man få lite eller ingen trafikk.
Slik finner du de beste «long tail»-nøkkelordene
Det finnes imidlertid en rekke søkeord som også driver inn de samme kundene, som har langt lavere konkurranse; «long tail»-søkeord. For «kredittkort» vil det for eksempel kunne være «beste norske kredittkort 2016», eller kanskje «hva betyr tallene på kredittkortet«. En fin metode for å finne disse «long tail»-nøkkelordene, er å benytte «Google Auto Suggest». Manuelt er det en tidkrevende og tendensiøs affære. Med gratisverktøyet Uber Suggest kan du kjapt bygge deg lister med «long tail»-nøkkelord som kan danne fine utgangspunkt for både artikler, guider, videoer og bloggposter.
Men innhold er ikke gratis, artikler vokser ikke på trær; enten du skriver selv og må regne en tidskostnad, eller du betaler en skribent for å bistå deg og det også vil være en pengekostnad, er det en alternativkostnad som trer inn når du velger å bruke tiden din på å skrive en artikkel. Så hvordan optimaliserer du penge- eller tidsbruken din slik at du ikke bare leter i blinde?
Google kommer deg her til unnsetnning. Med hjelp av Google Keyword Planner får du raskt overblikk over hvilke søkefraser som generer trafikk, og hvilke som ikke gjør det. Helt presist er ikke Google Keyword Planner imidlertid, så ta resultatene med en god neve salt. Det er imidlertid et godt utgangspunkt for å sile ut vinnerne fra taperne.
Verktøyene du egentlig ikke trenger, men…
For å gjøre jobben enda enklere, kan det fort være fristende å slå til på et eller flere verktøy. Det finnes et utall der ute, og kvalitet og pris er varierende. Felles er imidlertid dessverre at datagrunnlaget for norsk trafikk og norske nøkkelord, er så som så. Her er de fire beste som tilbyr gratis prøvetid.
- Long Tail Pro, 10 dager gratis prøvetid
- SemRush, inntil 10 søk hver dag gratis
- KeyWordTool.io, gratisversjonen er svært begrenset
- Moz Keyword Difficulty and SERP Analysis Tool, 30 dagers prøvetid
Leave A Comment?