Hvordan optimalisere bruken av bilder best mulig for SEO

Hvordan optimalisere bruken av bilder best mulig for SEOEnten du driver en blogg, nettbutikk eller en hjemmeside, vil du nok være avhengig av å bruke bilder for å formidle budskapet ditt til de besøkende som kommer innom nettstedet ditt. Men bildebruken din påvirker også rangeringen din i søkemotorene, og det er derfor ekstra viktig å holde tungen rett i munnen slik at bildene dine blir en fordel, og ikke ikke en ulempe i SEO-øyemed.

Hvordan vet Google hva bildet handler om?

Google bruker hovedsaklig fire forskjellige signaler for å forstå hvabildet handler om:

  1. Alt text: Om bilde ikke lastes, vil «alt text» vises.
  2. Teksten rundt bilde: Bildeteksten, samt tekst over, under, ved siden av er alle indikatorer for Google’s søkemotor.
  3. Bildenavn: Filnavnet er et signal for hva bilde viser.
  4. Sidetittel: Sidetittelen er viktig for konteksten bilde brukes i, og dermed også for hva det viser.

4 tips for god «alt text»

  1. «Alt text» skal være det navnet indikerer; en alternativ tekst. Teksten skal gjenta hva bilde viser, men med ord.
  2. Hold teksten kort. En «alt text» skal sjelden være lengre enn 15 ord.
  3. Bruk nøkkelord for SEO flittig, men ikke spam. Ikke press inn hovednøkkelordet i hver eneste «alt text», men fokuser på long-tail nøkkelord og sekundære nøkkelord.
  4. Teksten bør ha et naturlig språk og bør kunne forstås av mennesker.

 

Hold størrelsen på bilder nede!

Det er lett å la seg friste til å laste opp bilder med høyst mulig oppløsning, for så å bare endre størrelsen gjennom HTML-koder på de ulike sidene du vil bruke bildet på. Og selv om dette er en behagelig løsning for deg, er det ikke for sluttbrukeren. Driver du en nettbutikk er du særlig ugunstig stilt. Amazon fant for eksempel ut at 1 sekund ekstra lastetid for brukerne, koster de 1,6 milliarder dollar per år i tapte inntekter. Lastetid er også blitt en viktig faktor for rangeringene i Google. Høy lastetid, gir lavere rangeringer enn du ville hatt med en kort lastetid.

Har du allerede gått i fellen og brukt store bilder, er det en ganske tung jobb på å gå opp løypen etterpå for å redusere bildestørrelsene manuelt. Heldigvis finnes det masse tillegg til de ulike CMS’ene som gjør jobben mye enklere. For WordPress-baserte nettsted er Imsanity å anbefale.

Ha også brukernes beste i tankene

Og som med all SEO må også optimalisering for bilder gjøres med omtanke for sluttbrukerne. Tross alt, det er ingen hjelp i om Google sender deg all trafikken for en nisje, om den ikke konverterer. Et godt tips er å se hva andre gjør som gjør det godt. Se på nettaviser somVG.no, affiliate-sider som KredittGuiden.com og nettbutikker somKomplettt.no.

Noen tommelfingerregler

Was this article helpful?

Related Articles

Leave A Comment?